sobota, 2 stycznia 2016

Rok 2015 - podsumowanie

Tym razem podsumowanie roku będzie bardzo krótkie i rzeczowe.

Josephine Angelini: Próba ognia została jednak wydana nie jesienią, a już w lutym 2015 roku.

W roku 2015 pracowałam nad:

1. Donna Leon: The Golden Egg / Złote jajo. Dalszy ciąg pracy nad wyrafinowanym kryminałem, o którym pisałam w poprzednim zestawieniu. Wydawca: Noir sur Blanc. Objętość: 5,9 arkusza (w sumie 10,8 arkusza). Status: oddana w lutym, ale zostanie wydana dopiero w 2016 roku – termin na razie nie jest sprecyzowany.

2. Soman Chainani: The School for Good and Evil / Akademia Dobra i Zła. Także dalszy ciąg zaczętej pracy. Ostatecznie tytuł został zmieniony, ponieważ Wydawnictwo uznało, że „Szkoła” może się źle czytelnikom kojarzyć. Wydawca: Wydawnictwo Jaguar. Objętość: 9,3 arkusza (w sumie 17,1 arkusza). Status: wydana w marcu 2015 r.

3. Kiera Cass: The Heir / Następczyni. Wyczekiwany przez fanki ciąg dalszy Rywalek – kolejne Eliminacje, tym razem prowadzone przez Eadlyn, córkę Ameriki i Maxona. Tak jak poprzednie książki z tego cyklu, nie stanowiła poważniejszego wyzwania: prosty, jasny język. Wydawca: Wydawnictwo Jaguar. Objętość: 11,4 arkusza. Status: wydana w maju 2015 r.

4. Soman Chainani: World Without Princes / Świat bez książąt. Drugi tom Akademii Dobra i Zła, o dziwo prostszy do przełożenia niż pierwszy. Fabuła miała ciut inny charakter i autor nie zasypywał tak czytelnika nowymi imionami i konceptami. Wydawca: Wydawnictwo Jaguar. Objętość: 15,4 arkusza. Status: wydana w lipcu 2015 r.

5. Kiera Cass: The Queen, The Favorite / Rywalki: Królowa i Faworytka. Książka wyjątkowo skomplikowana, bo składana z różnych kawałków i dodatków, które dotłumaczałam w różnych momentach, zależnie od tego, kiedy się pojawiały. Wydawca: Wydawnictwo Jaguar. Objętość: 6 arkuszy. Status: wydana w grudniu 2015 r.

6. Soman Chainani: Last Ever After / Długo i szczęśliwie. Ostatni tom Akademii Dobra i Zła – niestety okazało się, że ten tytuł, który podałam jako roboczy musi zostać, chociaż miałam nadzieję, że uda mi się tę część przemianować na Ostatnie zakończenie. Znowu tom – wyzwanie. Rekordowej objętości, napchany odniesieniami do baśni i literatury dziecięcej. Co nie zmienia faktu, że kończyłam pracę nad nim mocno już wypluta. Wydawca: Wydawnictwo Jaguar. Objętość: 23,9 arkusza. Status: planowana na styczeń 2016 r.

7. Kelly Creagh: Oblivion / Nevermore: Otchłań. Nieoczekiwane zlecenie, czyli trzeci i ostatni tom cyklu Nevermore, z którym wcześniej nie miałam do czynienia. Niewątpliwie najlepsza literacko książką, nad którą pracowałam w tym roku. Mam nadzieję, że udało mi się jakoś oddać jej żywość. Wydawca: Wydawnictwo Jaguar. Objętość: 14,5 arkusza. Status: jeszcze jej nie ma w zapowiedziach Jaguara, co oznacza, że będzie w bliżej niesprecyzowanym terminie w 2016 r.

Ponadto dostałam już do tłumaczenia kolejną pozycję: The Siren, czyli debiutancką powieść Kiery Cass, będącą dla odmiany romansem paranormalnym. Nie zaczęłam jeszcze pracy nad nią (na razie tylko przeczytałam i zaplanowałam robotę), ale nie sądzę, żebym miała dużo do blogowania na jej temat. Pod względem dostarczania materiału do wpisów Kiera Cass nie sprawdza się najlepiej – chyba że zaczęłabym wytykać wszystkie nieścisłości i dziurki fabularne w jej książkach, ale to zadanie dla internetowych analizatorni, a nie dla mnie.

W sumie przetłumaczyłam w tym roku 86,4 arkusza, czyli dokładnie tyle samo, co w poprzednim. To chyba znaczy, że tu mniej więcej jest moja granica wydajności. Z rachunków dla firmy Lionbridge wynika, że zredagowałam 789 501 słów, co oczywiście nie jest dokładnym rozliczeniem, bo słowa są różnie liczone zależnie od tego, gdzie się znajdują. Ale zawsze to jakieś przybliżenie i porównanie. Wyszło mniej niż w roku 2014, tyle że po wyższej stawce, więc finansowo jestem na plus.


Kolejny rok udało mi się żyć z tłumaczeń i redakcji – oby w 2016 roku było tak samo!

4 komentarze:

  1. Bardzo ładny wynik! Z niecierpliwością czekam na wydanie Nevermore i na pewno chętnie sięgnę po wszystko co wypłynie spod pióra Kiery Cass.
    Powodzenia w Nowym Roku, oby był równie produktywny co poprzedni, o ilenie lepszy ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kelly Creagh: Oblivion / Nevermore: Otchłań i Syrenka na mojej liscie do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wiadomość o zwieńczeniu trylogii Nevermore jest jak miód na moje serce. Tyle czasu czekałam na wiadomości o premierze zagranicznej, o polskiej nie wspomnę.
    Wygląda na to, że 2016 rok będzie jednym z najlepszych pod względem wydawniczym! :)

    www.wachajac-ksiazki.pl

    OdpowiedzUsuń
  4. Życzę jak najlepszej wydajności bez szwanku dla jakości w nowym roku 2016!
    Tłumacz

    OdpowiedzUsuń